Monday, February 22, 2010

dugaan dan cabaran..=(

salam..
dah lame asenyer ku tidak menulis..terasa ingin menulis, tapi masa n idea yg tiada membuatkan diriku jadi malas untuk menulis..tapi kali ini ingin juga aku luahkan walaupun tiada kata yg sesuai untuk kukatakan..

jika difikirkan dan diimbas balik, bnyak yg berlaku sepanjang 2,3 bulan ni....dan banyak perubahan yg berlaku padaku..perubahan yg padaku yg x bererti apa2.kerana apa erk??kerana kurasakan makin jauh denganNYA..hati aku dh penuh dengan titik2 hitam...yg kurasakan makin gelap...YA ALLAH..bantulah aku..ku ingin kembali padaMU..bgla aku kekuatan untuk hadapi semuanya..jgn aku jadikan alasan ujian yg diberikan membuatkan aku makin jauh denganMU, tapi sepatutnyer ia mendekatka diriku padaMU..

bermula dengan apa yg berlaku pada nenekku atau kupanggil tok...aku melihat kesushan n kerisauan pada wajah makku, kudapat rasakan kerisauan n kesush hati makku bila melihat tok aku terlantar kat hospital..tapi xd pe yg dpt ku bantu..aku ank yg x berguna..bila keadaan tu berlaku, aku seolah2 blurrrr dan tak tahu apa yg harusku lakukan..

dan bila makku sendiri dlm keadaan yg tidak siht, aku ingin membantunya n menenangkan hatinya, tapi itupun aku x mampu lakukan..bermula pada hari rabu yg lepas..pd pg yg agak mendung..ku lihat wajah makku yg sayu...memg masa tu makku x berapa sihat..demam n mungkin kesan dr penyakit darah tinggi yg dihidapi oleh makku membuatkan mak aku makin lemah..

dipagi yg sayu tu, makku menangis..sebak hatiku yg melihatnyer..dan aku masih ingat lagi apa yg makku katakan pd pagi tu..die bertanya mana anak2nyer..anak2nyer ramai, tapi bila die sakit, xd org yg jenguk pun..aku lihat ayahku cube menenangkan makku..aku x mampu buat apa2, aku terkaku kat situ melihat tangisan makku, sebak aku melihat..tapi aku tahan air mataku dr mengalir..aku fikir, jika aku menangis, mak aku lg sedih..bg aku, anak2 adalah kekuatan mak ayah..dan mak ayah adalah kekuatan anak2nyer...

sepanjang hari tu, suasana sayu menelubungi rumahku..xd serinyer lagi..bagaimana rumahnyer nk berseri, jika tuan rumahnyer diselubungi kesedihan??...kegembiraanku adalah apabila mak ayah ku gembira..senyumanku adlah apabila mak ayah ku senyum...kebahagiaan mereka adlah kebahagiaanku juga..aku lemah bila melihat mereka lemah..sepatutnye aku kena kuat bila mereka lemah..tapi kekuatanku x mampu bertahan lama..airmataku jatuh jua...hatiku menangis...aku bantu mak aku setakat yg aku mampu..alhamdulillah TUHAN masih beri aku kekuatan..dan dengan kekuatan itulah aku berada lagi disini..masih meneruskan pelajaran aku kat cni..walau pape pun, pelajaran jgn dilupa..

walaupun dugaan dan cabaran yg mendatang..semoga menjadikan aku jadi tabah dan makin kuat..seperti firman ALLAH dlm surah al-baqarah ayat 286, ALLAH tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kasanggupannya..."

semoga mak ayah diberi kesembuhan dari penyakit yg dihidapi...siti selalu mendoakan ayah n mak..saya sayang MAK n AYAH..hatiku digamit rindu pada mereka..=)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home