Wednesday, July 8, 2009

...BuLaN REJAB...

pejam celik, pejam celik.kita dh masuk bulan rejab dah..dah masuk bulan rejab ni, bermakna semakin hampir kita dengan bulan ramadhan...seperti yg kita tahu bulan rejab ni banyak kelebihannnya... disini saya kongsikan serba sedikit kelebihan bulan Allah, Rejab..

sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud:

"Rejab adalah bulan ALLAH, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku."

sesiapa yg berpuasa dlm bulan ini dengan penuh ikhlas semata-mata kerana mengharapkan rahmat dari Allah maka ia layak mendapat ganjaran dari Allah seperti yg telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yg maksudnya:

  1. Sesiapa yg berpuasa sehari maka ia akan mendapat keredhaan Allah.
  2. sesiapa yg berpuasa 2 hari maka ia akan mendapat kemuliaan yg besar dari Allah.
  3. Sesiapa yg berpuasa 3 hari maka ia akan dijauhkan oleh Allah dari dugaan dunia, diselamatkan dr penyakit merbahaya dan diselamatkan dr disiksa di akhirat kelak serta dr fitnah dajjal
  4. Sesiapa yg berpuasa 7 hari makan akan dikunci oleh Allah 7 pintu neraka jahanam baginya.
  5. Sesiapa yg berpuasa 8 hari maka akan dibukakan oleh Allah 8 pintu syurga untuknya.
  6. Sesiapa yg berpuasa 10 hari maka Allah akan memperkenankan semua permintaan dan hajatnya.
  7. Sesiapa yg berpuasa 15 hari maka Allah akan mengampunkan dosa-dosa yg tlh lalu disamping akan digantikan segala amal kejahatannya dengan amal kebaikan.
  8. Sesiapa yg berpuasa lbh 15 hari maka Allah akan menambahkan pula pahala amalnya dengan berlipat kali ganda lagi.
  9. Orang yg berpuasa dlm bulan Rejab di syurga kelak akn diberi minum dr air sungai yg bernama Rejab yg mana airnya lbh putih dr susu, lbh manis dr manisan dan lbh dingin dr salji.
  10. Dlm bulan lain tiap amaln kebaikan Allah akn membalas dengan 10 kebajikan ttp dlm bulan Rejab Allah akn membals setiap amalan kebaikan dengan 70 kebajikan.
  11. Digalakkan supaya memperbanyakkan bacaan doa, zikir, istighfar, serta mendengar kisah dan peristiwa yg berlaku dlm bulan ini seperti Israk dan Mikraj Rasulullah s.a.w...
dengan apa yg sy kongsikan ini..sama2la kita memperbanyak amalan kita dibulan Rejab..tapi jgn dibulan rejab sahaja kita memperbanyak amalan, tetapi jadikan ia satu rutin hidup kita di bulan2 lain...INSYAALLAH....semoga dapat beristiqamah....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home