Sunday, August 9, 2009

..kesedihan..

hmmm...arini sahabt2ku disleubungi kesdihan...kenape yer??...

jam 15.32 ptg, aku menerima satu panggilan dr salh seorg sahabat aku...pabila aku angkat, yg aku dgr hanyalah tangisan, tangisan dan tangisan...ku bertanya kpd si pemanggil td..kenape??...katanya ad kecemasan...time tu hatiku dh mula berdebar2...ku tanya lg..pe kecemasan tu smpi die terpakse kembali semula ke kampungnyer..padahal lg 2,3 jam die akn smpi ke terminal dan akn berjumpe kt situ...bila ku tanya die...die mendiamkan diri jer...yg aku dgr suara org menangis dan suara yg tersekat2...bila dipakse br la bgtau..berita kecemasan tu ialah....salah seorang ahli keluarge die meninggal iaitu abg long die....innalillahi wainna ilaihi raji'un...x mampu ku nk ckp pe2..aku terkedu....terkejut...pe yg aku bgtau die..bersabar....tu je yg aku mampu ucpkan...leps tu panggilan ku putuskan...

br semlm ku mendengar kuliah tntg kematian..dan hari ni aku sendiri mendengar tentg kematian slh seorang ahli keluarge sahabtku...
benarlah....kematian tu x menunggu sesiapa..x kira tua n muda...kecil n besar...
dan..
kita yg masih hidup...ingatlah kematian x menunggu kita bersedia..kita la yg bersedia unt menuggu hari kematian..sebanyak mane amal yg kta lakukan...dan mintalah semoge kita pergi dlm keadaan yg beriman n bertaubat... " wahai manusia bertaubatlah dan pohonlah ampun kpd ALLAH dan sesungguhnya aku (Nabi) bertaubat 100 kali sehari..." (H.BUKHARI)

sabda Nabi Muhammad s.aw.....

apabila hampir mati seseorang hamba Allah, maka terbahagilah dia kpd 5 bhgn..
hartanya unt warisnya
nyawanya unt malaikat maut
dagingnya unt ulat-ulat
tulangnya unt tanah
amalan dan kebajikannya unt orang yg dianiayainya..

....dan ingat lah...
sesungguhnye mati itu pasti...

buat sahabtku...
tabah la n sabar la..ini satu ujian dr ALLAH unt hambanya...dan jadikan ia satu tarbiyah...sesungguhnye ALLAH timpaka ujian sesuai dengan kemampuan hambaNYA...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home