Tuesday, August 4, 2009

Al-Qalbu....


kita selalu fikir, batulah yg paling keras. Namun hakikatnya, besi lbh keras dari itu. Sebab besi mampu memcahkan batu. Lalu, kita jangka besilah yg paling kuat, namun hakikatnya api yg paling kuat, sebab api mampu meleburkan besi. Kita selalu fikir, yang apilah yg paling kuat, namun hakikatnya air lbh kuatdr api. Air mampu memadamkan api. Kita ingat airlah yang paling kuat, namun hakikatnya, taufanlah yg paling hebat, sebab taufan mampu mengawal dan menggoncangkan air. Namun hakikatnya, taufan bukan yg terhebat dan yg terkuat. Apa yg plg hebat ialah mereka yg ikhlas dlm sedekahnya. Mereka mampu mengawal dan menyembunyikan kebaikan yg dibuatnya dr pengetahuan umum. Mereka mampu menjaga diri dr sifat riak, takabur dan 'ujub.

Disini, kita perlu mengkaji balik, muhasabah diri, mengkoreksi diri akan penyakit yg mungkin wujud dlm diri kita. Adakah ada dlm diri kita sifat 'ujub? adakah tersirat dlm diri kita sifat riak, takabur dan sebagainya dlm kita menjalani kehidupan. penyakit2 ini memang bahaya dan merupakan virus yg perlu dihapuskan dari terus merebak dan bermaharajalela dlm diri kita. Penyakit ini mungkin lbh bahaya drpd virus H1N1 yg kini tgh hangat di pasaran dunia.


oleh itu, kita perlu menjaga hati kita dari sebarang penyakit hati ini. kerana seperti yg kita tahu, hati manusia iala tempat yg paling mudah terdedah dgn jangkitn pelbagai penyakit rohani yg amat membahayakan. Rasulullah bersabda " sesungguhnya didlm diri manusia ada sebuah jasad. Jika ia baik, akan baik seluruh amal manusia. Jika ia rosak, akan rosak seluruh amalnya. Ketahuilah, ia adalah hati." (riwayat ahmad)


sama-samalah kita muhasabah diri dan berdoa agar dijauhkan dari segala penyakit hati..


TIPS MENGUBATI HATI ;
  1. Sentiasa berbaik sangka

  2. buangkan hasad dengki

  3. ukirkan senyuman

  4. sentiasa merendah diri

  5. hiasi diri dengan sifat pemaaf

  6. hiasi diri dengan sifat ikhlas

  7. sentiasa menghadiri majlis ilmu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


ASAS KEIMANAN ialah hati yg cerdik

ASAS KEIKHLASAN ialah sanubari yg jernih dan bersih

ASAS SEMANGAT INSAN ialah perasaan yg segar mekar

ASAS BG SETIAP TINDAKAN ialah keazaman yg gagah lg tabah.



(=mentol=)

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home