Wednesday, June 3, 2009

....AdAm......

WARKAH BUAT ADAM....

Ohh Adam…
Maafkan aku jika coretan ini mengguris hatimu. Sesungguhnya aku adalah Hawa,….temanmu yg kau pinta di kala kau kesunyian di syurga dulu. Aku asalnya drpd tulang rusukmu yg bengkok. Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupku sentiasa inginkan bimbingan darimu, sentiasa mahu terpesong dari landasan keimanan , kerana aku buruan syaitan.

Adam….
Maha Suci Allah yg mentakdirkan kaumku lebih ramai bilangannya dari kaummu di akhir zaman, itulah sebenarnya ketelitian ALLAH dalam urusanNYA. Jika bilangan kaumku mengatasi kaummu, nescaya merahlah dunia kerana darah manusia, kacau bilaulah suasana, Adam sama Adam bermusuhan kerana Hawa. Buktinya cukup nyata dari peristiwa Habil dan Qabil sehinggalah pada zaman cucu cicitnya pun. Jika begitu, maka tidak selaraslah undang2 ALLAH yg mengharuskan Adam beristeri lbh daripada empat pada satu waktu.

Adam..
Bukan kerana ramai isterimu yg membimbangkan aku. Bukan sedkit bilanganmu y merunsingkan aku. Tapi… aku risau, gundah dan gulana menyaksikan tingkahmu. Sejak dulu lagi aku sudah tahu bahawa aku mesti tunduk ketika menjadi isterimu.
Namun…. Terasa berat pula untuk menyatakan isi perkara.

Adam…
Aku tahu bahawa al-QURAN ada ayat yg menyatakan kaum lelaki adalah menguasai kaum wanita. Kau diberi amanah untuk mendidikku, kau diberi tanggungjawab untuk menjagaku,memerhati dan mengawasi aku agar sentiasa dalam redha Tuhanku dan Tuhanmu….

Adam..
Nyata dan rata-rata yg sudah jd pd kaumku kini, aku dan kaumku telah ramai menderhakaimu. Ramai yg telah menyimpang dari jalan yg telah ditetapkan. Asalnya ALLAH menghendaki aku tinggal tetap di rumah. Dijalan-jalan, dipasar2, di bandar2 bukan tempatku. Jika terpaksa aku keluar dari rumah seluruh tubuhku mesti ditutup dari hujung rambut hingga ke hujung kaki.
Tapi…. Realitinya kini, Hawa telah lebih dari sepatutnya.

Adam..
Mengapa kau biarkan aku begini? Aku jadi ibu, aku jadi guru, itu sudah tentu katamu. Aku ibu dan guru kepada anak-anakmu. Tapi sekarang pada waktu yg sama, aku ke muka menguruskan hal Negara, aku ke hutan memikul senjata. Padahal, kau duduk saja. Ada diantaramu yg menganggur tiada kerja. Kau perhatikan saja aku panjat tangga di pejabat bomba, kainku tinggi menyingsing paha mengamankan Negara. Apakah kau sekarang tidak lagi seperti dulu? Apakah sudah hilang lasih sucimu terhadapku?

Adam..
Marahkah kau jika kukatakan andainya Hawa terpseong, maka Adam yg patut tanggung! Kenapa? Mengapa begitu Adam? Ya! Ramai orang berkata jika anak jahat emak-bapak tidak pandai didik, jika murid bodoh, guru tak pandai mengajar! Adam, kau selalu berkata, Hawa memg degil, tak mahu dengar kata, tidak mudah mkn nasihat, kepala batu, pada hematku yg daif ini Adam,seharusnya kau Tanya dirimu, apakah didikanmu terhadapku sama seperti didikan NABI MUHAMMAD S.WT. terhadap isteri-isterinya? Adakah Adam melayani Hawa seperti Psikologi Muhammad terhadap mereka? Adakah akhlak Adam-Adam boleh dijadikan contoh terhadap kaum Hawa?

Adam..
Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmummu, aku adalah pengikut-pengikutmu kerana kau adalah ketua. Jika kau benar, maka benarlah aku. Jika kau lalai, maka lalailah aku. Kau punya kelbihan akal manakala aku kelebihan nafsu. Akalmu sembilan, nafsumu satu. Aku….akalku satu, nafsuku beribu! Dari itu Adam…pimpinlah tanganku, kerana aku sering lupa lalai dan alpa, sering aku tergelincir ditolak sorong oleh nafsu dan konco-konconya. Bimbinglah daku untuk menyelami kalimah ALLAH , perdengarkanlah daku kalimah syahdu dari Tuhanmu agar menerangi hidupku. Tiupkanlah roh jihad kedalam dadaku agar aku menjadi mujahidah kekasih Allah.

Adam..
Andainya kau masih lalai dan alpa dengan kerenahmu sendiri, masih segan mengikut langkah para sahabat, masih getar mencegah kemungkaran, maka kita tunggu dan lihatlah, dunia ini akan hancur bila kaumku yg akan memerintah. Malulah engkau Adam, malulah engkau pada dirimu sendiri dan pada Tuhan yg engkau agungkan itu..

- HAWA-

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home